
Urheilu on ihmisten keskinäistä kilpailua, taide taas jotain jumalallista. Voi olla että Antero Vipunen on puolijumala. Ehkä jumala on puolijumalaa kohtaan vaativampi kuin kuolevaisia kohtaan. Sillä ihminen on todellakin eristetty eri piiriin kuin jumala, joka ei voi odottaa ihmiseltä enempää kuin mitä on tälle aikojen alussa ja kasvun myötä ymmärtämisen edellytyksiä antanut. Kuten Wittgenstein totesi, ihmistä ei auttaisi vaikka hän saisi kohdata jumalansa kasvoista kasvoihin -- se ei auttaisi häntä ymmärtämään jumalan ajatuksista tai tarkoituksista yhtään sen enempää. Jumala voisi tuomita ihmisen vain tämän omien sanojen perusteella -- siis siitä, ettei ihminen ole itse tehnyt niin kuin oikeaksi ajatellut. -- Vain ihmisen oma älyllinen epärehellisyys voi olla hänen syntinsä. Siksi se että ajattelemme ja pidämme ehdottomasti kiinni älyllisestä rehellisyydestämme -- emmekä esimerkiksi poliitikkojen tavoin sorru valheisiin, "poliittiseen korrektiuteen" -- on parasta ja jumalallisinta mitä meissä ihmisissä voi olla.
En ole oikein viime aikoina enää ymmärtänyt miksi me emme puhuisi itsestämme hyvinä tai pahoina ihmisinä. Minusta se perinne pitäisi elvyttää. Meidän olisi puhuttava itsestämme hyvinä ihmisinä silloin kun emme sorru älylliseen epärehellisyyteen ja poliittiseen korrektiuteen, ja pahoja ihmisiä olemme silloin kun petämme itseämme käyttämällä kiertoilmaisuja ja vääriä käsitteitä ja uskottelemme itsellemme että ymmärrystä noituvat yleiskäsitteet -- ylihistorialliset, ylikulttuuriset, ylikansalliset ja yliyhteisölliset yleiskäsitteet -- voisivat määritellä ihmistä ja edustaisivat jotain ylevää kuten humanismia -- vaikka ne edustavat jotain aivan päinvastaista, todellisuudentajun ja yhteisölliset realiteetit sivuuttavaa yli-ihmisihanteellisuutta.

Tavallisen ihmisen, jollaisia on noin yhdeksänsataa yhdeksänkymmentä yhdeksän tuhannesta, mielen peräseinällä on alle kymmenen käsitekylttiä, johon kaikki heidän ajattelunsa palautuu. Siis sen kaltaisia kokoavia yleiskäsitteitä jotka toimivat tunnustuksellisessa ajattelussa kaiken selityksen päätepisteinä. Ajatteluksihan meille miltei kaikille riittää se, että onnistuu palauttamaan ongelman jonkin sitä raamittavan käsitteistön puitteistukseen, jolloin asia koetaan sekä "perustelluksi" että "ratkaistuksi". Ajattelun perusmuoto on skolastinen: "tämä-on-tätä", "tämä-ei-ole-tätä". Sic et non, kyllä ja ei. Harvemmin sen harvasivuisempaa raamattua on ihmisten päässä ollut kuin nyt, keskellä tätä näennäisesti niin valistunutta aikaamme. Nyt riittää muutama taika- ja leimasana -- "tieto", "totuus", "tiede", "fakta", "magia", "ihmisoikeudet", "oikeisto", "vasemmisto", "persut", "rasismi". Niin, ja koska kyseessä on pohjimmiltaan uskonnollislaatuinen, tunnustuksellinen skolastinen ajattelu, aina tarvitaan jokin eskatologia, maailmanlopun käsite. Nyt se on "ilmastonmuutos".
Mielen peräseinään pysähtyy kaikki selitys, käsitepäreet silppuavat siellä kaikki todistelutarpeet itsetyytyväiseksi hyvin pureskeltavaksi mössöksi. En ole toistaiseksi tavannut vulgaaripositivistia jolle "magia" olisi olemassaoleva olennainen ongelma -- aina se on vain jonkinlainen irtisanottava perisynti, josta on vapauduttava vaikka kukaan ei ole kertonut mistä se koostuu ja on kotoisin. Oikeasti sekä tieto että tietämättömyys ovat -- näin voidaan ajatella -- kumpikin substansseja, paitsi sille, joka kuvittelee että tietoa on vain yhtä laatua ja tietämättömyyttä ei edes sitäkään.
Vulgaaripositivisti jolle "tieto" on lähinnä "tie", ja vieläpä täydellisen yksisuuntainen tie, ei juuri taakseen näe, eikä sitä mielen peräseinääkään ole hänelle oikeastaan itsehavainnon kautta olemassa. Kun itserefleksion kerrokset ja mekanismit puuttuvat, kaikki ajattelu ja käsitteet ovat samalla pinnalla. Sen käsitepinnan lujuus koetaan hyveenä -- ja niin vulgaaripositivisti kävelee Jeesuksen lailla vetten päällä. Jeesus viihtyy kuulemma hyvin Turun Sanomien toimituksessa. Mielen peräseinällä selkä painuu selityksen palautuspisteisiin, käsitekyltteihin, eikä se seinä ole koskaan sen kirkkaammin valaistu. Joskus tuntuu siltä kuin vulgaaripositivistin kainalossa, ihan siinä hihamerkin alla, olisi tuhannen watin lamppu, jolla todellisuutta valaistaan itsestä poispäin, toiseen suuntaan -- todellisuutta -- nimenomaan siksi, että pimeys käsitteellisessä palautuspisteessä, siellä selityksen päässä, pysyisi sysimustana.

Niinpä kaiken ajattelun alkuhahmojen ja käsitteenmuodostuksen alkumuotojen -- esimerkiksi sellaisten durkheimilaisten yhteisövoimien, yhteisöominaisuuksien ja yhteisöilmiöiden kuten totemismin, samuuden piirejä sulkevien käsitteistöjen, yö- ja päiväroolien, pyhän ja profaanin, kehittyvän työnjaon ja yhteisöllisen vallan itsetäydentyvien instituutioiden -- ymmärtäminen edellyttäisi kykyä irtautua sellaisista "tiedollisesti" omaksutuista "totuuksista", joiden paradigmaattiset lähtökohdat palautuvat mielen peräseinän käsitepäreisiin. Kaikki inhimillinen kehitys on alkanut sen peräseinän takana olevasta huoneesta, ja käsitteiden läpi meidän pitäisi vielä tunkeutua sinne -- itse asiassa vasta sieltä -- ikään kuin hahmonmuodostuksen hämärän rajamailta, alitajunnan suunnasta -- käsitekyltteihin langetettu valo voi näyttää myös kauempana avautuvan maailman "oikein". Seurustelu alitajunnan kanssa sopii kuitenkin vain aniharvoille -- murto-osalle murto-osan murto-osista -- koska "minuudelta" edellytetään todella valtavia koherenssivoimia eheyden ylläpitämiseksi ja palauttamiseksi kehityksellisen regression jäljiltä.

Jonathan Miller -- todellinen renessanssi-ihminen, hallussa koko skaala hervottomasta sketsikomiikasta neurotieteisiin -- teki aikoinaan yhden ensimmäisistä McLuhan-biografioista. Aluksi minusta sitä lukiessani tuntui oudolta että hän painotti niin valtavasti katolisuuden syvämerkitystä mcluhanismissa. Ajattelun muotoina, ei-opillisesti, ideoina, McLuhan sai vaikutteita jesuiittaisä, biologi ja paleontologi Teilhard de Chardinilta, jonka ideat "aineensisäisestä hengestä" provosoivat piankin pinnalliset positivistit hirvittäviin ideologisiin vastaiskuihin kaikkea evoluutiohistoriallista "runoilua" vastaan -- sattuma ja välttämättömyys riittävät selitysperusteiksi, väitti Jacques Monod, tunnistamatta itse viljelemänsä myyttisen totuudellisuuden olemuslaatuja. Kukaan ei tietenkään pysty koskaan yhdellekään Monodin monistiset materialistiset käsitteet mielensä peräseinälle naulanneelle jeesustelijalle kertomaan, ettei kyse ole siitä mitä päreissä lukee. Ettei esimerkiksi "kreationismin" olennaista sisältöä voi millään "tiedolla" mitenkään "todistaa" suuntaan tai toiseen. Ettei esimerkiksi riitä että todetaan ettei "evoluutioteoria" ota kantaa elämän syntymiseen vaan vain "evoluution prosessiin" -- aivan kuin elämän syntyminen ja sen ylläpitäminen tiedettäisiin eri asioiksi -- vaikka materian alkeistasolta ei ole löydetty mitään mikä erottaisi "elävän" aineen "elottomasta". -- Tai jos haluamme viitata tiedonfilosofisesti Toulminiin, että myös kaikessa "tieteellisessä" selittämisessämme vaikuttaa sisäänrakentuneena teologisen selittämisen perinne. -- On toisaalta se ja sama, pidämmekö McLuhania esimerkiksi "tutkijana" vai vaikkapa "mediaprofeettana" -- kummankaan kohdalla kunnollinen ajattelu ei tarvitse eikä itse asiassa saa ottaa vastaan mitään peräseinälle palautuvia ja totuudellisuuden tukirakenteita vahvistavia ajatusnauloja. Meidän on ehdottomasti kieltäydyttävä naulitsemasta totuutta ristille. Totuus maailmasta on se ettemme tiedä, ja että kaikki tieto minkä koemme lievittävän tietämättömyyttä ja rakentavan varmuutta, on väärää tietoa.

Nehän eivät kuulu -- sen sijaan fysiikan käsitteistö itsessään on syntynyt itsehavainnosta ja -refleksiosta, kun eurooppalaisen uuden ajan alussa, jolloin yleinen filosofointi ei vielä ollut eriytynyt erityistieteiksi vaan ideat saattoivat hyödyttää ja hedelmöittää toisiaan vielä yli myöhemmin syntyneiden raja-aitojen, kartesiolaiseen paradigmaan kuuluva todellisuuden objektivaatio oli ensin kääntynyt yhtä lailla sisäiseen havaintoon kuin ulkoisen todellisuuden tutkimukseen. Mielenliikkeiden analysointi tehtiin samalla objektivoivalla tarkkuudella jolla myöhemmin ulkomaailmaa mitattiin ja määritettiin -- ja juuri tämä olemuksellinen samankaltaisuus, samanlaatuisuus ja -muotoisuus, siirsivät sisäisen havainnon projektiivisesti -- sanoisimmeko tässä siis "makroskoopin" välityksellä -- objektivoituvaan todellisuuteen, jolloin myös "fysiikka" sai esimerkiksi "voiman" ja "energian" käsitteensä. --
Eurooppalaisen uuden ajan alku kartesiolaisine järjen paradigmoineen voi mallinnettuna tuottaa varsin kauniita vintage-koneita, joita on vaikea lakata ihastelemasta vaikka Hyötyniemen mainiosti kuvailemat virtauspumput, männät ja kiertokanget ajautuisivatkin anturimittausten pettäessä ja kompleksisuuden kasvaessa hallitsemattomaan toiminnalliseen kriisiin, kouristuksiin, kohtauksiin ja pitkäaikaissairauksiin. Se mikä tässä vintage-kuvassa jää vähemmälle huomiolle on juurikin tuo koko aikakausi -- että tässä eletään ajallisesti omaehtoista todellisuutta, jolloin muotoilun lisäksi myös yhteiskunnassa tapahtuva sosiaalinen, yhteisövoimia koskeva muutos on valtava. Ei olisi eurooppalaista uutta aikaa ilman visuaalisuutta, ei ilman visuaalisen kognition emergoimaa individualismia. Kartesiolaisen paradigman ydin on individualismi -- Subjektin eriytyminen ja todellisuuden Objektivaatio. -- Siksi meidän pitäisi pysähtyä myös näiden mallien äärelle ja nähdä ne vähän erilaisin silmin. Niiden erinomainen visuaalinen viehättävyys ei ole itseisarvoinen seikka, vaan olemuksellinen osa sosiaalista muutosta. Ne kertovat suhteesta Subjektin silmän ja Maailman mallin välillä. Ehkä ne kertovat individualismin ideasta ja ihanteesta. -- Kun nykyisin puhumme "koneälystä", "tekoälystä", tai sellaisten erityisistä ominaisuuksista kuten "singulariteetista", jolla termillä tietääkseni nimitetään pistettä jossa koneen kapasiteetti ylittää ihmisaivojen mekaanisen suorituskyvyn, miten paljon mietimme tällöin "ihmisälyä" vain koneen ominaisuuksien pohjalta? --
Ja päinvastoin: missä määrin jätämme miettimättä sitä perustuvanlaatuista tosiasiaa, ettei mitään yksilöön eristettävissä olevaa, historiasta, ajasta ja kulttuurista, lähtökohtaisista mielen malleista, järjen varsin erilaisista ja erilaatuisistakin paradigmoista irrotettavaa ja joillakin erityisillä järjen eväillä "abstrahoitua" ihmisälyä ole olemassakaan -- että kaikki ihanat kuvitelmamme jostain sellaisesta ovat vain silmiämme viehättäviä vintage-mallistoja, viisikymmenluvun amerikanautoja, mekaanisia morsiamia, symbioottisia aistimusulokkeita, mcluhanilaisia uusia ulottuvuuksia -- pohjallaan edelleen yö- ja päiväeläimen ja -elämän jako ylijännitteiseen sosiaalisuuteen ja keräilykulttuuriin, pyhän ja profaanin perustavanlaatuinen ero, nimikkeillä suljettavat suuren samuuden piirit -- totemistisen totuudellisuuden, kaikkein varhakantaisimman totuudellisuuden laadun elimistöllisiksi urautuneet ohjelmat, jotka ovat eurooppalaisen historian eräässä erityisessä vaiheessa tuottaneet koneistojen individualistiset ominaisuudet -- jotka eivät kuitenkaan ole mitään itsessään ja itsenään toteutuvaa, ideoina irrotettavaa ja toistettavaa, yhtä vähän kuin sielumme on irrotettavissa ruumiistamme, tai teilhardilainen "aineensisäinen henki" voi aineestaan vapautua. -- On merkillinen, oman aikamme peräseinän täydellisiä käsitesekaannuksia hyvin kuvaava seikka, että nimenomaan vulgaaripositivistit, jotka syvästi halveksivat ja kieltävät kuolemattoman sielun, ovat syvimmin rakastuneita tällaisen sielun vintage-mielikuvaan, ideaan "tekoälystä".

Jos inhimillisen totuudellisuuden olemuksellisia laatuja katsotaan eurooppalaisen ajattelun pitkässä historiallisessa perspektiivissä, myyttinen totuudellisuus, joka oli samaistavaa ja siinä mielessä teokraattisen totuudellisuuden tapaan kaikkiallista -- antiikin kreikkalaiset jumalat eivät todellakaan konkreettisesti olleet tavattavissa Olympos-vuorella, vaan vuorikin oli osa myyttistä maisemaa -- ajatonta ja ikuista, ideoihin, eräänlaisiin todellisuuden pysäytyskuviin palautuvaa -- itse asiassa vuorijumala palautuu kauemmas primitiiviseen hämärään kuin ihmishahmoiset jumalat -- ja kreikkalaisten kunniaksi on kirjattava että heidän jumalansa olivat nimenomaan ihmishahmoisia, miltei lihaa ja verta -- myyttisen totuudellisuuden samaistavaan laatuun kuului että kaikki koski miltei yksinomaan ihmistä, hänessä viriäviä tuntoja ja hänen elämänmuotoaan. Ideat eivät olleet "objektivoitua" todellisuutta, vaan yleisiä toistuvia hahmoja, ei vain esineisiä kohteita, vaan myös ominaisuuksia tai toiminnallisuutta. Myyteissä, kuten sanottu, ei ollut sen enempää sattuman kuin deterministisen syyn ja seurauksen käsitteitä -- edes antiikin ehkä "kehittynein" filosofi, Aristoteles, ei rakentanut maailmaa vaikutussuhteista, vaan sisällytti "syyt" olioihin niiden ominaisuuksina -- eikä hän kehittänyt logiikkaansa dynaamisen seuraussuhteen varaan, vaan sisällyttämällä staattisia ideoita toisiinsa. -- Emme voi mitenkään pitää Aristotelesta luonnontieteilijänä -- kaikkea muuta. Niiltä osin kuin hän onnistui ihmistä ja ikuisia ongelmia kuvaamaan, hänen käsitteistönsä ovat eläneet yli aikojensa ja toimineet eräänlaisina munankuorina joihin kukin eurooppalainen aika on sijoittanut omalle miellemaailmalleen ominaiset sisältönsä. -- Ja tämä oman uuden aikamme kartesiolainen rationaalisuus kaikessa välineellisyyden ja hyödyntämisen vimmassaan tietenkin tekee Aristoteleesta oppisisällön oppisisältöjensä joukkoon erittelemättä sitä mikä on historiallista anakronismia mikä taas muodostunut matkan varrella kun olemme taittaneet ajatushistorian taivalta ihanilla vintage-käsitekoneistoillamme. -- Eikö tämä juuri ole "opillisen sivistyneisyytemme" kiusallisin ja suurin kompastuskivi? -- Että voimme ottaa sanan sieltä toisen täältä, tulkita ne oman aikalaisjärkemme puitteistuksessa, muodostaa niistä oman opillisen konstruktiomme -- jonkinlaisen ikiomiin aivosoluihimme visusti piilotetun "tekoälyn" -- ja uskoa sen totuudellisuuteen, sen autenttisuuteen, jopa sen historiallisuuteen?

Sosiaalipsykologia voisi opettaa meille millainen rakenne "minä" oikein on -- että on esimerkiksi subjektiminä ja objektiminä, myös "toisen" tai "toiseuden" hahmo -- ja durkheimilaiseen sosiologiaan ja antropologiaan palattaessa voisimme oppia miten nyt "yksilölliseksi ja vapaaksi" kuvittelemamme "tahto" lopulta palautuu ja liukenee totaalisesti sosiaaliseen "valtaan". Tällaisen liukenemisen mekanismi nähdään jo hypnoosi-ilmiössä, jossa ei siis ole kysymys siitä että yksi "minä" manipuloisi toista, vaan joka toteutuu mielemme syvimpien pohjakerrosten kollektiivisilla ehdoilla -- ikään kuin kaikki olemassaolomme "realiteetit" -- mukaan lukien kaikki "tiedolliset" realiteetit -- palautettaisiin muutamiin ajatustemme tähtikuvioiden alkuperäisimpiin ankkureihin -- ja joista käsin koko konstellaatiota saadaan taivutetuksi millaisen kokonaiskoordinaatiston vääristymiin tahansa. -- "Tahto" palautuu "valtaan", mutta myös olemassaolomme keskipisteeksi kokemamme "minä" palautuu "kollektiiviin" -- ja mitä sitten olisi sanottava niin monista "minän" kokemuksellisten ominaisuuksien mukana kehittyneistä ja vain omassa aikalaistodellisuudessamme "merkitystä" omaavista käsitteistä? -- Palautuuko kaikki "tietommekin" totuuden alkuperäisempiin olemuslaatuihin? Palautuvatko nyt meille korostuneina esiin nousevat vastakohtaisuudet -- kuten nykyisin niin kipeä kysymys "miehen" ja "naisen" eroista, sukupuolieroista ja -rooleista, "patriarkaatin" ja "matriarkaatin" järjestelmistä -- miten paljon kaikesta siitä minkä nykyisin olemme jonkin "ismin" leimalla leimanneet häviää maailmasta kun todelliset sisällöt palautetaan läpi käsitepinnan ihmisen alkulaumassa vallinneiden alkuperäisten jäsennysten mukaiseksi? Mitä merkitystä silloin on kaikella tällä huudolla ja vimmalla jonka keskellä nyt elämme?

"Ismien" maailmassa totuudellisuus liukenee taas "kaikkiallisesti" -- palaamme siis jossain mielessä teokraattiseen maailmaan, jossa tiedollisen ja aatteellisen "vallan" tajunnalliset alkiot järjestyvät kognitiivisesti tunnustuksellisia mielenmekanismeja varten. Tiedon ja vallan tajunnallisten alkioiden "kaikkiallisuus" tarkoittaa sitä että tunnustus on sekä todellisuus että totuus. Tiedolliset ja aatteelliset ismit sulavat yhteen, ja tuovat ja suovat symbioottista turvaa "minästään" äärimmäisen epävarmoille ihmisille. Historiassa harvoin ihmiset ovat olleet niin suuren tietomäärän haltijoita ja niin eksyksissä kuin mitä uudet sukupolvet nyt ovat. -- "Tieto" ei suinkaan ole määrällinen suure, vaikka se sellaisena juuri nyt ymmärretäänkin. Määrällinen tieto on esimerkiksi "tekoälyn" tarvitsema mielikuva. -- Traagista on että eniten "tiedoillaan" loistavat nuoret vasemmistoälyköt, joiden tajunnassa on valmiiksi vahva antagonistinen lataus kaikkia reaalimaailman rasitteita vastaan. He elävät syntymähumalassa suuren yhteiskunnallisen symbioosin helmoissa ja vaativat, että "järjestelmän" on pidettävä heistä huolta. Sama suuri symbioottinen hahmo voi heidän mukaansa pitää myös huolta maailman kaikista pakolaisista, kaikista turvapaikanhakijoista, kaikista kansainvaeltajista. -- Jos heitä kritisoi heidän näkemystensä kehittymättömyydestä, he vastaavat yliälyllistetyllä teoreettisella käsitevyörytyksellä, jonka tosiasiallista onttoutta heidän on mahdoton tajuta. Edes räikeimpiä kognitiivisia dissonanssejaan he eivät puheissaan noteeraa. "Suurkapitalistit" ovat heidän pahimpia vihollisiaan -- aivan kuten "maailman hätääkärsivät" ovat muka heidän sydänystäviään. Mutta maailman kapitalistit ovat juuri niitä jotka haluavat ajaa kansainvaellukset liikkeelle ja toteuttaa väestönvaihdon Euroopassa. --
Kuinka me voisimme vapautua kaikista harhaisista käsitteistämme? -- Sellaisista kuin "yksilöllinen vapaa tahto", "patriarkaatti", "tietomäärä", "tekoäly", jne. -- Emmehän me voi purkaa vallitsevaa kielimaailmaa joka on ollut olemuksellinen osa ihmisyyttämme -- ja ihmisyyteemme kuuluvaa sosiaalista kudosta -- läpi koko kulttuurievoluution. Sosiaalisuutemme kulmakiviä ovat yhtäältä moraali -- joka pohjautuu siihen että jokaisen tajuntaan varhaisessa kehitysvaiheessa syntyy ensin hoivaajan hahmo, siis "sinä", ja vasta myöhemmin kehittyy se mistä sanomme "minä" -- ja tästä ihmis- ja itseidentiteetin kehityksellisestä marssijärjestyksestä suoraan seuraa että elämme kaikki aina ikään kuin toistemme sieluissa, ja kaiken, minkä teemme toisillemme, teemme myös itsellemme, itsessämme -- ja toisaalta kieli, joka alusta alkaen on sama asia kuin "ajattelu", ja joka alusta alkaen on myös ja nimenomaan sosiaalista muodostetta. -- Emme voi irtisanoutua aikamme vallitsevasta kielimaailmasta, sillä se on korvaamaton osa elämänmuotoamme, jatkumoa, joka juuri tekee ihmisestä ihmisen, yksilöiden ylisukupolvisen jatkumon, asuntomme siinä maailmassa johon kosmos on hengen puhaltanut ja toistaiseksi elämän ehdot tarjonnut. "Kieli on talo jossa elämme." Meillä ei ole mahdollisuutta sanoutua kielimaailmasta irti, ei mahdollisuutta sanoutua vallitsevasta aikalaisjärjestä irti, ei juuri mitään mahdollisuuksia edes korjata karkeimpia ajatusvirheitämme -- miten meidän siis tulisi suhtautua siihen sisareen tai veljeen joka totisen torvensoittajan hartaalla vakavuudella puhuu "sattumasta" tai "välttämättömyydestä" kuin kuiskisi pyhiä totuuksia noviisin korvaan temppelin kaikkeinpyhimmässä perähuoneessa? --

Termin "taloususkonto" synnyssä oli jokin rooli von Wrightin kirjalla "Tiede ja ihmisjärki", joka on mitä kunnianhimoisin "suunnistusyritys" kattaen kaikki kartesiolaisen järjen eriyttämät tiedon rintamat. Tuosta kirjasta hahmottui minulle ensi kerran se valtava historiallinen perspektiivi, jossa asioita on tarkasteltava jos haluaa etteivät selitykset jää näennäisselityksiksi. -- Mehän olemme koko ajan yhä enemmän selittämässä kaikkea mahdollista nimenomaan "talouden" pohjalta -- "talouden" vaikutuksina, "taloudellisten etujen" tavoitteluna -- mutta koska nykyinen "talousajattelumme" on itsessään jotain joka ensin tarvitsisi analyysin ja selityksen, varsinainen ymmärryksemme ei kartu tippaakaan viittauksista "taloudellisiin" syihin. Muistan keskustelleeni taannoin tästä vielä tälläkin palstalla Olli Pusan kanssa ennen kuin tämän julkaisun toimitus suuressa viisaudessaan savusti hänetkin täältä pois. -- "Taloususkonto" valkeni minulle jotenkin kertakaikkisesti, koko perspektiivissään ja mittakaavassaan -- siis että nykyinen talousrationaliteettimme on todellakin suora jatke keskiaikaiselle teokratialle ja tunnustukselliselle uskonnollisuudelle. Että talousajattelu jäi ainoana uuden rationaalisuuden muodoista lokatiivisesti "ptolemaiolaisen" koordinaatiston varaan -- siis että taloudellinen toimija talousmaailmassa on kaiken keskipiste, ja toimijan tilinpidollinen nollapiste määrää mikä on plussaa mikä miinusta -- mutta myös mikä on syytä mikä seurausta. -- Ja että "rahassa", joka historiallisesti oli yhtäältä teologinen metamorfoosi keskiajan ehtoollismysteeristä ja transsubstantio-opeista sekä toisaalta jonkinlainen ratkaisu alkemistien yrityksiin muuttaa arvoton arvokkaaksi, jäi tosiasiassa elämään pohjimmiltaan uskonnollislaatuinen kaikkivoipaisuuskuvitelma, joka itsessään palautuu tavattoman alkukantaiseen magiaan. -- Kirjoittelin näistä ideoista 80-luvun loppupuolella ahkerasti kymmenille, ehkä sadalle enemmän tai vähemmän tuntemalleni tai tietämälleni "ajattelevalle ihmiselle" ja suunnittelin tuolloin jopa perustavani eräänlaisen kirjallisesti toimivan "valistuneiden yhteyttä" varjelevan yhteisön -- mutta kaikki tuo tavallaan orientoitui uudelleen kun tietokoneet ja internet tulivat ja avasivat aivan uudenlaisen julkisyhteyden. Samalla myös taustalla vaikuttanut kasinon pyörittämä nousukausi päätyi rahaekspansioon ja romahdukseen, ja kaikki mitä sitten 90-luvun alun suuressa lamassa tuli esiin tuki kaikkia niitä käsityksiä joita oli rahan uskonnollisesta peruslaadusta muodostanut. -- Ennen pitkää julkaisin netissä myös monet "Narkissos-esseistä" jotka olivat jo eläneet koko ajan uudistuvissa muodoissa ja joita olin postitellut lukemattomille ihmisille joiden ajattelin ehkä olevan aiheista kiinnostunut. Noissa esseissähän ovat käsitykseni taloudesta nykyajan uutena maailmanuskontona jo aikalailla kiteytyneet sellaisiksi kuin mitä ne yhäkin ovat. --
"Taloususkonto" on käsitteenä lyönyt aika hyvin itsensä läpi, mutta monilta taitaa yhä jäädä ymmärtämättä että kyseessä ei ole vain kutsumanimi tai sanonta, vaan että "talous" on todellakin pohjimmiltaan samoista tajunnallisista alkioista rakennettua ajattelua kuin mitä kaikki uskonnot ovat olleet sitten alkuihmisten primitiivisten kehitysvaiheiden. Tällaiset alkuperäiset maagiset elementit eivät häviä ihmismielestä millään kehitysasteella -- ne vaikuttavat nimenomaan kaikkein vahvimpien ajatuskonstellaatioiden ankkuripaikkoina syvässä ajatusavaruudessa, ja juuri niiden valo on se ratkaiseva valo jonka koemme kirkastavan kaikkein kehittyneimmätkin korkeimmin abstrahoidut "tiedolliset" ajatuksemme. -- Ja tässä historiallisessa perspektiivissään, teologisten ajattelun muotojen metamorfoosissa -- prosessissa jossa mutatis mutandis toteutuu yhtä aikaa historiallinen muuttumattomuus ja muutos -- näyttäytyy jotain sellaista joka ajatushistorialle on juuri olennaista: näyttäytyy miten kaiken nimellisen ja näennäisen muutoksen ja vaihtelun takana jokin vakioinen säilyy. Jokin on ikään kuin, toistan: ikään kuin ikuista, jotkut mielen rakenteet toistuvat läpi uusien käsitekerrosten, ja jokin näköperspektiivi voi tavoittaa jotain joka vaikuttaa yhteisöjen, kansojen ja lajin historiassa, eikä vain yksittäisen yksilön mielen peräseinälle kiinni naulatuissa käsitteissä. --

Euroopassa on kaksi samalla tavalla traumoittunutta valtiota: Saksa ja Ruotsi. Molemmat ovat materiaalisesti vauraita ja hyvinvoivia, mutta historiallisesti ja henkisesti pahoinvoivia. Kumpikaan ei tunnista eikä tunnusta vaivojensa alkuperää -- sitä että he ovat näytelleet tekopyhää näytelmää historian näyttämöllä. Kaikista natsihistoriaa ylöslämmittävistä dokumenteista huolimatta saksalaiset eivät edelleenkään ymmärrä miten alitajuinen kollektiivinen syyllisyys sokaisee heitä ja repressoi heidät nyt kykenemättömiksi torjumaan kulttuurisesti tuhoavia kansainvaelluksia. Samoin on ruotsalaisen vieraskoreuden laita -- he selvisivät sodasta mutta vain peittelyn taitoaan käyttäen. -- Me suomalaiset kovine kohtaloinemme vertaudumme todellakin paremmin Hyötyniemen esille nostamaan Puolaan. "Me" ei edelleenkään sisällä herroja jotka hoilasivat teltoissaan saksankielisiä natsilauluja. -- Hyötyniemi voi olla oikeassa siinä että katolisuuteen liittyy puolalaisilla historiallisia meemejä -- tajunnallisia alkioita -- jotka ovat auttaneet heitä säilyttämään itsenäisen ajattelun läpi kaikkien miehitysten ja alistamisen aikojen. Gdanskin lakkoja johtaneet olivat hartaita katolisia -- mihin siis N-liitto mureni? Onko joulupukkijumalan halveksijoilla jokin painava argumentti sitä vastaan että N-liitto hajosi? -- No, eipä juuri huolta, meillä kristillisen kirkon perinne ei ole sisällissodan häviäjiä tai lakkolaisia puoltanut. Eikä myöskään suojele kantasuomalaisia kansainvaellusten hajottavilta vaikutuksilta. -- Me emme ole voineet turvata omaan kirkkoomme, mutta meillä voisi olla nyt kansainvaellusten torjumisessa paljon opittavaa nykyisestä Puolasta -- toivokaamme ettei tämä maa koskaan anna periksi EU:n herrojen saamattomuudelle ja taakanjakosuunnitelmille.
----------------------
Lisäys:
Olen viettänyt päivän lueskellen Heikki Hyötyniemen loistavaa blogitekstiä.
Kirjoitin ylös ajatuksia joita teksti minussa herätti. Suurin osa kommentoinnistani on samassa järjestyksessä jossa tekstiä luin. Kaikki on täysin stilisoimatonta, eli välittömiä vaikutelmia.
Paljon siitä mitä merkitsin muistiin on luultavasti tuttua niille jotka ovat tekstejäni lukeneet. Jotain tässä kontekstissa on kuitenkin myös uutta.
Teksti on pitkä, mutta vain raapaisu sen rinnalla mitä kommentoin. Ehkä meidän pitäisi harrastaa enemmän tällaista -- vastata blogeihin blogeilla, eikä kommentoinnin onelinereilla.
Kiitän Heikkiä hienosta tekstistä. Tätä päivää en vaihtaisi pois.
---------------